Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stresové situace jako spouštěč deprese?

Úvaha o tom, jaké situace byly nebo mohly být příčinou mých psychických potíží, které vyústily v těžké deprese.

Život není jednoduchý, to mi asi dáte za pravdu. Každý z nás si v životě něčím prochází, nebo má něco za sebou. Samozřejmě ne každý se z toho hroutí, nebo má problémy s psychikou. Ale stresové situace znáte asi všichni. Nemusí to být nějaká tragická událost, fatální nehoda, neštěstí. Ztráta zaměstnání, rozchod, rozvod, hádka, to jsou věci, které člověka "rozhodí" a nějakou dobu trvá, než se se vzniklou situací vypořádá. Někdo dříve a někdo později. 

V době hospitalizace, ke které se samozřejmě ještě vrátím, jsem získala (léčbou i změnou prostředí) určitý odstup a rekapitulovala jsem zásadní události v mém životě, které měly na mojí psychiku největší vliv. 

První věcí, kterou jsem velmi těžce nesla, byl rozvod rodičů. Bylo mi tehdy 7 let, bratrovi 2 roky, celou situaci v podstatě ještě víceméně nevnímal, já ano. Navíc to bylo v době, kdy rozvod ještě zdaleka nebyl běžnou záležitostí, na rozvedenou rodinu se nahlíželo skrz prsty a pomluvy nebraly konce. S bratrem jsme zůstali v péči matky, otec si nás bral 1x za 14 dnů na víkend. Tři dny před tím mě bolelo břicho a celou neděli odpoledne po návratu od otce jsem brečela a pořád dokola se ptala matky, jestli to nejde jinak, jestli se k sobě nemohu vrátit. Nešlo, otec se později znovu oženil, jedno dítě vyženil a další si pořídil, takže jsem měla nevlastního bratra. Časem jsem si zvykla, ale jednoduché to pro mě nebylo.

Druhou zatěžkávací zkouškou mé psychiky byla nemoc staršího syna Matouše. Ve dvou měsících mu byl diagnostikován obstrukční hydrocefalus. Nemoc, o které jsem do té doby nikdy neslyšela. Ve zkratce - měl překážku mezi mozkovými komorami, takže mozkomíšní mok, který u zdravého člověka "protéká" všemi mozkovými komorami a v oblasti páteře se vstřebává do těla, se mu hromadil v hlavičce, která byla v důsledku toho nepoměrně větší k tělíčku. V nemocnici mi lékařka sdělila, že nebude normální a může skončit na vozíku. Týdny v nemocnici na neurochirurgii, odsávání moku přes fontanelu, což je měkké místo na hlavičce dítěte, které se postupně "uzavírá" během prvních 18ti měsíců života dítěte, kontroly na neurologii, antropologii, očním, pediatrii, rehabilitacích. Přiznám se, že z prvního roku si pamatuji jen útržky, a i ty bych nejradši zapomněla. Bylo mi 24 let a procházela jsem si peklem. Synovi byl zaveden podkožní ventrikuloperitoneální zkrat (shunt), což je hadička, která pomocí tlakového ventilku odvádí mozkomíšní mok do žaludku. Do svých 12ti let prodělal celkem pět operací. Hadička se ucpala, nebo, jak rostl, byla moc krátká a musela se vyměnit za delší. Příznaky byly vždy stejné - neutišitelný pláč, opakované zvracení, bolesti hlavy. Okamžitý odjezd do nemocnice, CT hlavy, okamžitá operace, tady hrál čas velkou roli. Navzdory všem předpovědím, a vím, že jako jedno z mála takto nemocných dětí, syn neměl žádné následky, kdo o jeho nemoci nevěděl, nepoznal nic. Primářka na neurologii mi při poslední návštěvě řekla, že když syna viděla poprvé, nevěřila, že by to mohlo takto dopadnout. Dělala jsem, co jsem mohla, ty čtyři roky na mateřské jsem se mu věnovala ne maximálně, ale víc než maximálně, protože to prostě jinak nešlo. S manželem Otou jsme chtěli vždy dvě děti, s lékaři jsme vše konzultovali, ujišťovali nás, že budu pod stálým lékařským dohledem, že pravděpodobnost tohoto onemocnění u obou dětí je mizivá, případně bude mé těhotenství uměle přerušeno, přesto jsme dlouho váhali. Nakonec jsme se rozhodli, že to přece jen zkusíme. Otěhotněla jsem v podstatě ihned a když bylo Matoušovi 8 let, narodil se nám Martin. Jo, tohle byla mateřská. Martin byl pohodové mimčo, brzy spal celou noc, dobře prospíval, k lékaři jsme chodili pouze na pravidelné prohlídky, užívala jsem si to. Když o tom tak přemýšlím, bylo to jedno z těch období, kdy jsem byla opravdu spokojená a šťastná.   

Jenže, jak se říká, nic netrvá věčně. Ani nevím, kdy a jak se to stalo, kdy to začalo, že jsme se s Otou začali odcizovat, měli jsme se rádi, to ano, ale začali jsme žít spíš vedle sebe, než spolu. Jako bratr a sestra, ne jako muž a žena. Oba jsme to věděli, oba to cítili. Ota chtěl, abychom jeli na prodloužený víkend, jen my dva, bez dětí, abychom se pokusili oživit náš vztah. Strašně se mi nechtělo, zazdila jsem to, pohádali jsme se. Během toho víkendu, kdy jsme měli být pryč, se Matoušovi udělalo zle, bylo to opět tady, opět problém, už to poznal sám podle bolestí hlavy. Byl ihned operován a já si přestala vyčítat, že jsem s Otou odmítla odjet. Nemělo to být, tehdy, ale mohlo to být jindy. Nikdy k tomu nedošlo, naše manželství pomalu ale jistě spělo ke konci. Ještě jsme jeli i s dětmi na dovolenou, ale byla to katastrofa, tam poprvé padlo slovo rozvod, ke kterému za půl roku skutečně došlo.

Rozvod po 17ti letech manželství, i když k němu došlo po vzájemné dohodě, rozhodně nebyl jednoduchý. Třetí velká rána pro mou psychiku. Bolelo to, hodně. Měli jsme děti, něco spolu budovali a vybudovali, najednou bylo všechno pryč. Domluvili jsme se na střídavé péči po týdnech, neuměla jsem si bez dětí představit ani den, natož týden. Matoušovi v té době bylo 14, Martinovi 6. Matouš vše zvládl v pohodě, ale Martinovi trvalo půl roku, než si na "střídavku" zvykl. A mně v podstatě taky, týdny, kdy jsem kluky neměla, byly nekonečné a samota mě ubíjela. I z toho jsem se nakonec dostala, našla si přítele, který měl také děti, sladili jsme týdny a dva víkendy v měsíci jsme s našimi dětmi jezdili po výletech, chodili do kina, na bowling nebo minigolf, bylo nám spolu dobře a život měl zase nějaký smysl.

Čtvrtý a poslední úder, po kterém nastalo ono září, jak jsem psala na počátku, přišel v červnu...                  

      

  

Autor: Nora Karenová | čtvrtek 9.3.2023 16:34 | karma článku: 10,68 | přečteno: 350x
  • Další články autora

Nora Karenová

Poslední kapka 2. část

Léto, kdy se vše po 17ti letech života syna s vážnou nemocí vrátilo na začátek, a kdy jsem si poprvé sáhla na dno svých sil

25.3.2023 v 17:29 | Karma: 20,05 | Přečteno: 352x | Diskuse| Osobní

Nora Karenová

Poslední kapka 1. část

Jak pohár mé psychiky přetekl aneb nejdelší léto mého života. Taky se vám v nemocnici zdá, že den tam trvá dvakrát tak dlouho než "venku"?

17.3.2023 v 23:41 | Karma: 17,83 | Přečteno: 444x | Diskuse| Osobní

Nora Karenová

Dokončení článku "Deprese"

Jak jsem se dostala k psychiatričce, a co přispělo k tomu, aby mi doporučila hospitalizaci v léčebně.

9.3.2023 v 12:53 | Karma: 14,59 | Přečteno: 400x | Diskuse| Osobní

Nora Karenová

Deprese

Únavový syndrom a první příznaky a projevy psychického onemocnění, které vyústily v první hospitalizaci v psychiatrické léčebně

6.3.2023 v 18:15 | Karma: 21,67 | Přečteno: 589x | Diskuse| Osobní

Nora Karenová

Úvod do obsahu blogu

Zveřejnění obsahu blogu a ukázek tvorby. Životní příběh, boj se závislostí, s vážnou nemocí dítěte a dalšími tragickými událostmi.

5.3.2023 v 20:02 | Karma: 12,70 | Přečteno: 215x | Diskuse
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Novým šéfem tajné služby se stane brigádní generál Bartovský, schválila vláda

24. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  14:13

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) bude Petr Bartovský, vláda ve středu schválila jeho...

Spolužáka kopali i bili pěstmi, za surové napadení dostali mladiství podmínku

24. dubna 2024  13:34,  aktualizováno  14:11

Okresní soud v Děčíně rozhodl o podmíněných trestech pro dva mladistvé, kteří loni v září brutálně...

Muž dohnal a zaklekl zloděje. Strach jsem neměl, jsem takto nastavený, říká

24. dubna 2024  14:08

Zrovna se autem vracel domů, když na brněnské tramvajové zastávce spatřil starší paní, jak se...

KOMENTÁŘ: Kdo zabil penzijní reformu? Svůj díl nesou vláda i opozice

24. dubna 2024

Premium Ani po dvaceti letech diskusí se nedočkáme konsenzuálně přijaté reformy penzí, ale jen...

  • Počet článků 6
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 390x
Potýkám se se závislostí a depresemi. Touto cestou jsem se chtěla svěřit se svými démony a doufám, že čtenáře bude můj příběh zajímat, případně můžeme rozvinout diskuzi na mnou popsaná témata. A proto jsem se rozhodla zveřejnit svůj příběh.

Seznam rubrik